Спирт на АЗС: що варто знати про нове пальне в Україні

черга на АЗС

Починаючи з 1 травня, на українських автозаправках з’явився бензин з додаванням біоетанолу.

Уряд переконаний, що це нововведення матиме позитивний ефект для довкілля та економіки країни. Водночас деякі фахівці застерігають щодо можливих труднощів при використанні такого пального. Центр громадського моніторингу і контролю розібрався в деталях.

Законодавчі підстави та екологічний контекст

Ідея використання біоетанолу у пальному виникла ще у 2024 році, коли Верховна Рада внесла відповідні зміни до законодавства. Це стало частиною зобов’язань України перед Європейським Союзом у процесі інтеграції. Біоетанол має переваги над традиційними видами пального, зокрема через менший рівень викидів. Також очікується зниження імпортної залежності від нафтопродуктів і нові можливості для аграрного сектору, адже біоетанол виготовляється з сільськогосподарських культур — зернових та цукрових буряків.

Згідно з новими вимогами, бензин, що реалізується на АЗС, має містити щонайменше 5% біоетанолу. Винятки передбачені лише для пального з октановим числом 98+ та для потреб Міністерства оборони і Держрезерву.

Міжнародна практика

Використання біоетанолу в паливі — поширена світова практика. Його активно застосовують у США, країнах Європейського Союзу, Бразилії та багатьох інших. Наприклад, у Бразилії частка спирту в паливі може сягати до 80%, тоді як у більшості країн Європи вміст становить 5–10%. Українські АЗС також вже мали досвід реалізації такого пального ще з 2022 року.

Джерела постачання

Процес виробництва біопального передбачає змішування бензину зі спиртом на спеціалізованих базах. Через війну українські компанії поки що не мають можливості налагодити повноцінне внутрішнє виробництво, тому наразі постачання здійснюється з європейських країн. За словами експертів, більшість мереж АЗС вже підписали контракти з європейськими нафтопереробними підприємствами. У майбутньому планується перехід до змішування на місцевих підприємствах із використанням вітчизняного біоетанолу.

Можливі проблеми при використанні

Незважаючи на технологічну сумісність пального з біоетанолом із більшістю імпортних авто, є ризики, пов’язані з властивостями цього компоненту. Біоетанол здатний активно вбирати вологу, що може призвести до розшарування пального та втрати його якості. Навіть незначна присутність води, іржі або бруду у резервуарах може створити проблеми. Тому важливо, щоб резервуари на АЗС були ретельно підготовлені до нової суміші. Великі мережі вже провели відповідні заходи, тоді як з малими автозаправками ситуація менш прозора. Експерти радять заправлятись на відомих брендах, які, ймовірно, дотримались усіх вимог.

Також наразі відсутній дієвий механізм перевірки відповідності пального новим стандартам. Контролюючі органи поки не мають затвердженої форми протоколу, що унеможливлює штрафи за недотримання вимог.

Цінові коливання

Запровадження біоетанолу може трохи вплинути на вартість пального. Оскільки європейські виробники переважно постачають бензин із 10% вмістом спирту, виробництво 5-відсоткового варіанту під українські потреби вимагає додаткових витрат. Це може спричинити зростання ціни на 50–80 копійок за літр. Однак експерти вважають, що за умов здешевлення нафти ця різниця буде майже непомітною.

У перспективі, коли Україна почне додавати власний біоетанол, собівартість пального може суттєво знизитися. До речі, минулого року країна експортувала понад 99 тисяч тонн етанолу до Європи — саме з такого спирту у майбутньому виготовлятимуть нове пальне.

Читайте також –
Робота у Ланівцях: свіжі вакансії за квітень

Коментувати

Попередня стаття

“Фейки спростовані Верховним Судом – чи вистачить совісті у прокуратури вибачитись перед Тернопільською міськрадою по справі «спальних мішків»?”

Наступна стаття

У Тернополі водійка “ВМW Х3” за вживання алкоголю після ДТП отримала 34000 грн штрафу