Чи зберігають тернопільські гіперлокальні медіа гендерний паритет щодо експерток та експертів, героїв та героїнь матеріалів? Чи використовують фемінітиви?
Як висвітлюють видання теми війни і наскільки вони є гендерночутливим? Чи є випадки сексистських висловлювань? Ці та інші питання розглядалися під час моніторингу гіперлокальних видань – сайтів та газет – Тернопільщини.
Це уже третій моніторинг гіперлокальних медіа (попередні відбувалися в 2020 і 2022 роках), однак одразу зазначимо, що вимушені були у цьому році змінити традиційний передік сайтів та газет. На сьогодні із понад півтора десятка друкованих видань (так званих «районок») залишилися одиниці, «завмерла» і частина сайтів.
Відтак у цьому році моніторимо три газети – «Галицький вісник плюс» (Борщів), «Зборівська дзвіниця» (Зборів), «Новини Шумщини» (Шумськ), а також шість сайтів. А це наші постійні «LanNews» («Голос Лановеччини»), «Чортків.City» та чотири нові інтернет-видання, які позиціонують себе як сайти міста Тернополя: «Від Тарнополя до Тернополя», «Терміново», «Тернополіс» та «0352 – Сайт міста Тернополя».
Головна тема, звичайно, війна: 40% у друкованих виданнях та 39% на сайтах. Одразу зазначимо, що сюди входять повідомлення і про ситуацію на фронті, і про роботу волонтерів, і заяви політиків, і соціальні питання, які стосуються учасників бойових дій, і екологія та мобілізація, і проблеми ВПО, і лікування поранених, і розповіді про Героїв, і прощання з ними. Тобто, увесь спектр тем, які тим чи іншим чином пов’язані із війною.
У друкованих ЗМІ найбільше матеріалів про волонтерство, загибель військових, роботу бізнесу і трохи міжнародної політики та соціальної підтримки. Гендерний баланс щодо експертів/ок – оптимальний (50 на 50). Героїнь трохи менше – 41%, але теж непогано.
Про війну найчастіше писало видання «Галицький вісник плюс» – 50% усіх публікацій. 39% – у «Новинах Шумщини» та 38% – у «Зборівській дзвіниці». Як експертки, так і героїні найбільш видимі у матеріалах про волонтерство та пошанування загиблих.
В інтернет-виданнях ситуація дещо інша. Якщо теми війни стосується майже така сама кількість публікацій, то загалом коментували матеріали 44% експерток (наближено до гендерного балансу). Водночас героїнь майже уп’ятеро менше, ніж героїв (лише 19%).
Левова частка матеріалів видання «LanNews» (92%) – про волонтерську допомогу війську та бійцям на фронті. «Від Тарнополя до Тернополя» – 53% (здебільшого – вшанування загиблих, спомини, про ухилянтів, мобілізацію), 39% – сайт «0352» (загиблі, робота ТЦК, законопроєкт про мобілізацію), 38% – «Чортків.City» (здебільшого про загиблих та їх вшанування), 29% – «Тернополіс» (найбільше – волонтерська допомога), 24% – «Терміново» (повернення з полону, загиблі, ухилянти).
Практично як і у газетах, найчастіше жінки присутні у публікаціях про волонтерство та події, безпосередньо пов’язаних із війною. Водночас на «0352 – Сайт міста Тернополя» чимало тем у контексті війни, причетних до політики та прийняття рішень, коментують жінки – народні депутатки, керівниці міністерств, уповноважені. Місцевих експерток, на жаль, немає.
У лютому було доволі складно у друкованих гіперлокальних ЗМІ означити чітко «жіночі» чи «чоловічі» теми. Наприклад, у виданні «Галицький віник плюс» найбільше матеріалів стосуються волонтерства і при цьому тут 80% експерток та 48% героїнь, теми війни – 50% експерток та 9% героїнь. Публікації на теми культури жінки не коментували, зате у них 44% героїнь.
У «Зборівській дзвіниці» найбільш жінок-експерток у матеріалах на теми соціальної політики (67%героїнь та героїв – немає), економіки (43%, немає героїв/нь взагалі), освіти (40%, героїнь – 25%). Натомість тема волонтерства виглядає так – 25% героїнь і… зовсім немає експерток.
«Новини Шумщини» охопили найбільш широкий спектр тем. Лише жінки у матеріалах були експертакми та героїнями публікацій у сфері освіти на усі 100%, культури (73% експерток та 73% героїнь), волонтерства (67% експерток та 50% героїнь).
Загалом у друкованих ЗМІ Тернопілля середня кількість експерток становить 47%, а героїнь – 43%.
Використання фемінітивів (означення посад чи виду занять жінок) не є стовідсотковим (як би хотілося), але і не низьким від 82% до 94%. Концертмейстерка, викладачка, покупчиня, волонтерка, директорка, захисниця, міністерка, наставниця і т.д., але водночас трапляється депутат Уляна, міністр Оксана, лікар-терапевт Яна… Узагальнений показник використання фемінітивів, зрештою, високий у друкованих медіа області – 93%.
А тепер – про Інтернет-видання і їх гендерний баланс. Одразу кидається в очі – кількість експерток та експертів на гіперлокальних сайтах є доволі низьким навіть порівняно з друкованими виданнями. Хіба за винятком «LanNews» («Голос Лановеччини») – 69% і найбільшої кількості героїнь – 26%. І на другому місці сайт «Від Тарнополя до Тернополя» – 44% експерток та 25% героїнь.
Загалом в інтернет-виданнях зафіксовано лише 30% експерток та 24% героїнь.
Та навіть при цьому тішить один факт – сайти трохи ламають стереотипи про те, що політика є справою чоловічою. Якщо у газетах «нуль» жінок-експерток, то на сайтах їх аж 22%. Найчастіше думку політикинь висвітлювали журналісти/ки сайту «Від Тарнополя до Тернополя» – 46% , «Терміново» – 25%, «0352 – Сайт міста Тернополя» – 19%. Щодо героїнь публікацій на політичні теми лідирує «Терміново» – 29%, «0352 – Сайт міста Тернополя» – 3%… І все…
Практично немає матеріалів спортивної тематики. А якщо узагальнено, то присутність жінок у матеріалах різних сайтів доволі розхристана. Не аналізуємо тему криміналу чи надзвичайних ситуацій, оскільки вони залежать від обставин. Так, на сайті «Від Тарнополя до Тернополя» «жіночою» щодо експерток є тема освіти – 83%, проте героїнь – 0%. Освіту, війну коментують лише жінки на сайті «Тернополіс», а тема культури та волонтерства стовідсоткові «чоловічі» на сайті «0352». Матеріали про культуру та медицину на «Чортків.City» збалансовано коментують і жінки, і чоловіки – по 50%.
Лише жінки є героїнями матеріалів про волонтерство на сайтах «Від Тарнополя до Тернополя», «Тернополіс».
Головними темами «LanNews» («Голос Лановеччини») є війна (100% експерток та 18% героїнь) та волонтерство (58% експерток та 20% героїнь).
Середній показник найбільш збалансованої теми в Інтернет-виданнях – публікації про медицину: 50% експерток та 41% героїнь.
І тепер – про фемінітиви в інтернет-виданнях. Найвищий показник – 92%, найнижчий – 79%.
Гендерну чутливість ЗМІ визначає три показники: кількість експерток, героїнь та фемінітивів. Отож, результати тернопільських гіперлокальних газет – на інфографіці. Вітаємо «Новини Шумщини»! 65% – один із найвищих показників серед медіа України загалом і дуже близький до ідеального (66,7%).
Результати гіперлокальних інтернет-видань – на інфографіці. Вітаємо «LanNews» («Голос Лановеччини») – 61%!
Загальний Індекс гендерної чутливості гіпелокальних медіа Тернопільщини у лютому 2024 року склав 54%. Це – третя позиція в рейтингу медіа всіх областей України. Ознайомитися з рейтингом видань можна на сайті Волинського прес-клубу та на сторінці у Facebook.
Експертка з моніторингу – Тетяна Тарасенко
______________________
Гендерний моніторинг відбувається в межах проєкту “Гендерночутливий простір сучасної журналістики”, який реалізовує Волинський прес-клуб у партнерстві з Гендерним центром Волинської області та Незалежною громадською мережею прес-клубів України і медійних організацій за підтримки Медійної програми в Україні, Internews.
Читайте також –
Крістіна Присяжнюк презентує трек «Весна» від автора пісень для GROSU та Камалії
Коментувати